Tanntrekking

Tanntrekking blir et behandlingsvalg når tannen din er så skadet av ulike årsaker at den ikke kan repareres. Ved vår klinikk prøver vi alltid en behandling som går ut på å bevare tannen, men av og til blir trekking et nødvendig siste valg.

Trekking av tenner

Tenner som ligger over tannkjøttet kan som regel fjernes på en enkel og ukomplisert måte. Dersom tannen er knekt eller skadet kan det være nødvendig å fjerne tannen kirurgisk. Dette kan for eksempel innebære at tannen må deles for at det skal være mulig å få den ut.

I de aller fleste tilfeller vil tanntrekking kunne utføres med lokalbedøvelse. Du vil da ikke føle noen smerte under inngrepet, selv om det er normalt å føle noe trykk og lett ubehag. Ved kirurgisk tanntrekking vil inngrepet være noe mer omfattende, men likevel utføres helt smertefritt.

Trekking av visdomstenner

Visdomstenner vurderes spesielt fordi de ofte medfører smerter og ubehag. De er plassert slik i kjeven at de er vanskelig å rengjøre og behandle og derfor ofte er utsatt for karies og tannkjøttbetennelse. For liten plass i kjeven kan medføre at tannen kun kommer halveis frem og lettere pådrar seg tannkjøttinfeksjon.

Videre har visdomstennene en slik plassering at de ikke har noen praktisk betydning i munnen. Hvis en visdomstann skaper ubehag vil derfor den enkleste og beste løsningen ofte være å fjerne dem, fremfor å utføre annen behandling.

Smertefri tanntrekking og tannlegeskrekk

Tidligere var tanntrekking en fryktet smertefull behandling. Med dagens lokalbedøvelse og teknikk kan tanntrekking utføres helt smertefritt. Dersom du lider av tannlegeskrekk eller av ulike årsaker er engstelig for trekking av tenner anbefaler vi at du sier i fra til oss på forhånd. Vi har mye erfaring med å behandle engstelige pasienter, og vil da ta oss ekstra god tid til kommunikasjon for å sikre at du har en så god opplevelse av behandlingen som mulig.