Tannkjøttsbehandling

Hvis du har smerter eller regelmessige blødninger i tannkjøttet, er det viktig å ta dette på alvor. En ubehandlet tannkjøttbetennelse vil på sikt skade tannfestet og medføre at tennene kan løsne.

Vi utfører tannkjøttbehandling ved tegn på tannkjøttbetennelse (pyrrea).

Tegn på betennelse i tannkjøttet

Betennelsen starter i tannkjøttskanten og utvikler videre ned langs roten. De første symptomene vil som regel være blødninger fra tannkjøttet ved tannpuss og bruk av tanntråd. Tannkjøttet vil også bli rødt og ømt, og du kan også oppleve dårlig ånde og en vond smak i munnen.

Den innledende fasen av en tannkjøttbetennelse kalles gingivitt. Denne tilstanden er det mulig å behandle på egenhånd gjennom god tannhygiene. Hvis tilstanden får utvikle seg over tid, vil betennelsen gå dypere ned i vevet. Dette kalles periodontitt, og må behandles av tannlege. Ved peridontill vil tannfestet gradvis ødelegges og tennene kan løsne.

Diagnosering av tannkjøttplager

Tannlegen stiller diagnosen ved røntgenfunn, måling av festetap, eller mer åpenbare funn som hevelse, ømhet og blødning fra tannkjøttet, eller at tannkjøttet har trukket seg oppover og den synlige delen av tennene er blitt lenger.

Behandling av tannkjøttbetennelse

Behandlingen består av grundig tannrens hos tannlege/tannpleier, med fjerning av plaque og tannsten over og under tannkjøttskanten, samt opplæring i egentannpleie. God munnhygiene er meget viktig.

Dersom tannkjøttsykdommen allerede har kommet for langt i utviklingen, er det ikke sikkert at tannrens alene er tilstrekkelig som behandling. I slike tilfeller vil vi anbefale behandling hos en spesialist på tannkjøttssykdommer. Regelmessige oppfølgende kontroller hos tannlege/tannpleier vil alltid være viktig etter fullført behandling.